Tuesday, February 16, 2016

PAS Paya Besar bela nasib tiga beranak

KUANTAN: PAS Kawasan Paya Besar tidak menunggu lama untuk memberi perhatian kepada nasib dan kesusahan yang dialami tiga beranak yang tinggal dalam sebuah rumah uzur di Kampung Pandan di sini.

Yang Dipertuanya Ustaz Mohd Tarmizi Yahya berkata, sejumlah RM5,000 diperuntukkan menerusi Tabung Prihatin Rakyat (TPR) bagi membaik pulih rumah Wan Mazira yang didiami bersama anaknya.

Katanya, PAS paya Besar bertindak demikian selepas menerima maklumat dari penduduk setempat berkaitan rumah pusaka yang uzur dan reput sehingga memaksa seorang ibu tunggal dan dua anaknya tinggal di dapur rumah mereka sejak tiga tahun lalu.

Ibu tunggal berkenaan Wan Mazira Wan Salim, 41, berkata, mereka sekeluarga terpaksa berbuat demikian memandangkan rumah pusaka berusia 30 tahun didiami itu hanya menunggu masa untuk roboh.

Ketika ditemui, beliau berkata, rumah itu sudah tidak selamat diduduki kerana kerana lantai dan dinding ruang tamu serta bilik sudah reput.
“Ruang dapur kecil inilah syurga kami tiga beranak, tempat bermain anak-anak, makan dan tidur di sini.

“Rumah ini nampak kukuh dari luar sahaja, tetapi hakikatnya, boleh runtuh pada bila-bila masa sahaja,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di sini.

Menurutnya, dia pasti bimbang setiap kali hujan lebat disebabkan keadaan atap yang bocor dan sebahagian lantai rumah reput serta tercabut.

Ibu kepada dua cahayamata berusia empat dan lapan tahun itu mendakwa tidak mampu untuk membaiki rumah pusaka itu.

Wan Mazira berkata, suaminya, Mohd Hairulzaman Mat Salleh meninggal dunia akibat sakit jantung empat tahun lalu.

Katanya, bagi meneruskan kehidupan, dia membuka warung kecil di depan rumah dan menjual kuih muih.

Menurutnya, hasil jualan itu digunakan untuk menampung keperluan harian mereka tiga beranak.

Wan Mazira berkata, beliau turut memohon bagi mendapatkan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan berharap dapat diluluskan.

Sementara itu Ustaz Tarmizi berkata, bagi sesiapa yang bersimpati kepada nasib tiga beranak ini bolehlah menyalurkan sumbangan kepada Tabung Prihatin Rakyat menerusi akaun Maybank 556226404572.

Sukarelawan PAS Paya Besar sedang bergotong-royong membaiki rumah ibu tunggal yang tinggal bersama anaknya



No comments:

Post a Comment