Wednesday, April 11, 2012

Penduduk rumah pangsa kesal diherdik MB Pahang

TEMERLOH: Seorang penghuni rumah pangsa kos rendah kesal dan kecewa dengan sikap tidak profesional Menteri Besar Pahang yang memarahinya hanya kerana beliau bertanyakan sijil kelayakan menduduki (CF) perumahan berkenaan.

Ramasamy A/L Letchmanan, 54, dari Rumah Pangsa Kos Rendah Taman Seri Kemuning di sini, berkata peristiwa tersebut berlaku minggu lalu ketika perjumpaan kira-kira 200 orang penduduk dengan Malaysia Building Society Bhd (MBSB) yang turut dihadiri Datuk Seri Adnan Yaakob.

Katanya, pertemuan di dewan Pejabat RELA cawangan itu adalah bertujuan untuk menyelesaikan masalah perumahan khususnya berhubung bayaran kepada MBSB dan harga rumah yang diduduki sejak 22 tahun itu.

Tambahnya lagi, Adnan dalam ucapannya berkali-kali meminta penduduk membayar rumah masing-masing tanpa menyatakan harganya sehingga menimbulkan kehairanan kepada penduduk.

“Selepas ucapan MB ada sesi dialog dan soal jawab lalu saya mengemukakan soalan sama ada CF sudah diperolehi kerana selama 22 tahun isu CF belum selesai dan bagaimana mahu bayar jika CF tidak ada.

“MB jawab bayar dulu duit rumah dan kemudian bincang tentang CF. Saya tanya lagi sebenarnya CF lulus atau tidak dan MB menjawab isu CF tidak timbul kerana yang lebih penting ialah bayaran perlu dibuat.

“Saya tak puas hati dengan jawapan MB kerana lebih 20 tahun CF perumahan kami tak dapat tetapi saya terus diam dan ambil keputusan untuk balik sahaja,” ceritanya ketika menemui SelamatkanPahang.

Tambah Ramasamy, sewaktu beliau berjalan keluar dari dewan, MB memanggil: "Ramasamy, mari sini" dengan menggunakan pembesar suara menyebabkan beliau masuk semula ke dalam dewan.

Katanya, beliau menghampiri MB sambil bertanya kenapa memanggilnya.

“Dengan kasar dan bersuara kuat menggunakan pembesar suara MB bertempik: Awak orang PKR, pergilah minta (rumah) dengan Anwar Ibrahaim. Saya jawab kenapa cakap macam itu sebab Pahang di bawah perintah BN bukannya PKR, bukannya tanggungjawab Anwar tetapi MB dan kalau Anwar mesti tolong orang susah.

“Jawapan saya itu menyebabkan MB jadi marah lalu dia rapatkan pembesar suara kepada saya sambil beranya dengan suara kasar kenapa saya masuk PKR, saya jawab 21 tahun saya sokong BN tetapi saya tak dapat apa-apa.

“Saya beritahu, BN tak tolong orang susah dan masyarakat India makin tertindas sebab itu saya masuk PKR... kerana saya sayangkan negeri saya. Saya anak jati Pahang tetapi satu inci tanah pun saya tak ada,” ceritanya.

Ramasamy yang merupakan seorang AJK Cabang PKR Temerloh berkata, mendengar jawapan saya MB terdiam dan terus berlalu pergi. Sehinggalah Ketua Bahagian Umno Temerloh Datuk Sharkar Shamsudin datang kepada saya dan pujuk saya untuk keluar PKR dengan janji untuk tolong saya dan bawa saya jumpa MB.

Tambah Ramasamy, dia tanya saya ikut Pakatan boleh dapat apa? Tapi jika keluar PKR ikut BN janji akan selesaikan banyak masalahnya. Beliau jawab, tak mahu keluar dan tak akan keluar PKR kerana selama 20 tahun sokong BN tetapi nasib
masyarakat India masih tak terbela.

Dalam pada itu beliau sangat kesal dengan sikap dan perangai MB yang tidak beradab dan tidak profesional ketika menghadapi seorang rakyat yang menghadapi masalah rumah sepertinya.

“Sepatutnya MB selesaikan masalah rakyat bukannya
marah-marah dan cakap merapu. Saya juga kesal dengan perangai MB yang merapu dan langsung tidak profesional seperti itu,” jelasnya.

4 comments:

  1. Cuba muhasabah diri.Sekarang umur 54,kalau 20 tahun lalu semestinya umur baru 24 tahun.Agak agak masa tu ingat tak nak simpan duit nak buat harta?Biasanya jenis keling macam ni asal ada duit je mabuk!Tambah pula dalam usia semuda itu.Bila dah tua ni baru la ingat nak rumah la,nak tanah la...sedangkan kaum India yang lain pun mampu hidup senang.Cuba ikut bontot dia ni dalam 3 minggu.Ada tak dia pergi minum arak?Orang lain dapat duit simpan,tapi dia minum arak..mana nak ada duit!
    Pasal bayaran rumah pun macam tu.Bukan diTemerloh ni aja orang culas membayar rumah..merata rata..bila duit habis minum arak,anak bini kat rumah tak makan mula la bergaduh!Last last rumah pun tak bayar..Dah bagi duduk tanpa CF pun dah nasib baik..
    Sebaiknya dapatkan maklumat dari seluruh penghuni Flat Sri Kemuning.Bukan orang India je yang bermasalah macam ni,Melayu pun ada...
    Tapi kalau aku,aku malu.Bukan malu pasal tak bayar rumah tu,tapi malu dengan sikap.Seorang AJK PKR minta makan dengan UMNO.Lepas tu tahinya dicampakan semula kedapur UMNO.
    ADA AKAI KA????
    PEGI MAMPUS LA KAU PUNDEK!porrrrah!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. saudara berdua...gunakan bahasa yang lebih mulia untuk menunjukkan adab yang ibubapa anda ajarkan

    mengikut artikel ini India ini berumur 54 tahun, 20 tahun lepas umurnya 34 tahun

    dia adalah pemangkah dacing sebanyak 4-5 kali pilihanraya.

    atas ketidakpuashatinya selama 20 tahun hanya kerana masalah CF. Ada yang tak kena dengan BN kerana tidak berkhidmat kepada rakyat bawahan...

    walaupun nampak macam satu undi tapi ramai lagi yang mempunyai masalah yang sama sebab tu mereka beralih ke PR.

    Tugas BN bukan mencarut macam saudara di atas tapi tackle sebaik mungkin masalah rakyat. Kalau tidak kita akan dilihat sebaga Bodoh Sombong seolah kuasa akan selama2nya ditangan kita.

    Sedangkan kerajaan Firaun pun tumbang!!

    ReplyDelete
  3. Agaknya nama pun dah anak babi dgn mak anjing, 2 ekor kat atas tu, sbb tu la ckp pun mcm beruk yg hilang akal jer.. huhuhu...

    ReplyDelete
  4. aku dah kata, apabila menteri wanita Najib a/l Razak menubuhkan skuad khas seks utk pru akan datang, maknanya mereka mahu semua jentera, ahli pencacai Umno ini mencarut apabila berhadapan. sebab itu adalah transformasi wasatiyyah Najib altantuya

    ReplyDelete