Wednesday, December 12, 2012

Kadir sertai PAS bulan depan

Bekas menteri yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno, Tan Sri Dato' Seri Panglima Abdul Kadir Syeikh Fadzir, yang mengisytiharkan keluar Umno pada 19 Mac 2012, dijangka akan menyertai PAS bulan depan.

Menurut sumber, beliau dijangka mengumumkan kemasukannya itu dalam satu himpunan besar Januari ini di ibu negara.

Lulusan undang-undang anak kelahiran Kulim, Kedah itu merupakan anggota kabinet kerajaan Malaysia selama 30 tahun dan 26 tahun berada dalam MT Umno.

Menurut catatan, Kadir bin Sheikh Fadzir yang lahir pada 4 Jun 1939, terlibat dalam Umno sejak 1969 lagi. Jawatan terakhir dalam kabinet ialah Menteri Penerangan (2004 - 2006) di bawah kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau menang bertanding kawasan parlimen P18 Kulim-Bandar Baharu, Kedah sejak Pilihan raya 1978, 1982, 1986, 1999, 2004 dan tidak bertanding pada 2008.

Selepas tidak tahan melihat rasuah dan penyelewengan oleh pimpinan Umno, Kadir menubuhkan Angkatan Amanah Merdeka (Amanah). Amanah dilancarkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah pada 22 Julai 2011.

Kadir keluar daripada Umno setelah bergelumang dengan parti itu selama 56 tahun.

Seorang lagi bekas pemimpin Umno yang dijangka menyertai PR ialah Dato’ Tamrin Ghafar Baba.

Penghijrahan bekas Umno ke dalam PAS kini dianggap sabagai ternd baru. Sebelum ini bekas CEO Media Prima Dato' Seri Abdul Rahman Maidin telah menyertai PAS.

Kelmarin, Kadir hadir berceramah dalam Himpunan Kebangkitan Rakyat Pahang di Kerdau. Beliau mendedahkan kebobrokan dalam Umno terutama di bawah era Najib. Yang katanya, di zaman beliau empat tahun menjadi PM sahaja, sudah RM300 bilion jumlah hutang. Ini menjadikan hutang negara sudah menjangkau lebih setengah trilion ringgit.

Indeks rasuah negara juga buat pertama kali mencecah hingga ke tangga lebih 50.




No comments:

Post a Comment