Tuesday, April 29, 2014

PAS Pahang bela Orang Asli

TEMERLOH: PAS Pahang menganggap penduduk Orang Asli di Kampung Pasu Peneras, Kuala Krau mempunyai hak untuk membantah tindakan penebangan hutan di kampung mereka kerana tindakan tersebut memusnahkan tanah adat dan kawasan sumber rezeki mereka.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pahang, Andansura Rabu berkata, kawasan tersebut telah diusahakan oleh penduduk di situ sejak turun-temurun sebagai kawasan kediaman, sumber rezeki dan pengkebumian.

“Saya lihat tuntutan Orang Asli itu munasabah kerana masyarakat mereka sudah mengusahakan tanah di kawasan tersebut sejak beberapa lama... di situlah mereka anggap tanah air mereka, tiba-tiba orang luar datang dan ambil alih.

“Bukan setakat usahakan malah dah mohon lama tetapi tak lulus. Kemudian ada pemimpin buat janji setiap kali pilihan raya untuk luluskan. Bagi kami ini satu penindasan terhadap Orang Asli,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media ketika melawat kawasan Orang Asli yang dijadikan sasaran oleh pembalak sejak lebih sebulan lalu. Bagaimanapun tiga buah kenderaan yang menyertainya hanya lantas ke kawasan pengumpulan balak (matau saja) tetapi tidak berjaya ke kawasan penebangan hutan kerana dipintas oleh kenderaan penguatkuasa perhutanan yang melarang.

Beberapa hari sebelum itu, penduduk perkampungan Orang Asli di situ berhimpun dan berdemonstrasi membantah penebangan balak yang didakwa di kawasan penempatan mereka sehingga beberapa buah lori ditahan.

Andan berkata, pada mulanya beliau dimaklumkan hanya 300 ekar sahaja kawasan balak di situ diluluskan dan memang tidak perlukan kajian kesan alam sekitar (EIA). Bagaimanapun, katanya, sesampai di sini beliau diberitahu berdasarkan pelan perancangan, penebangan balak menjangkau sehingga 2,000 ekar tetapi dipecah-dipecahkan 300 ekar.

“Itu mungkin bagi mengelakkan EIA. Kita kesal kerana kawasan ini dikelilingi oleh sungai dan kawasan tadahan. Dari segi alam sekitar pembangunan tidak terancang dengan baik dengan penebangan balak yang tidak dapat dikawal, bukan setakat kemusnahan hutan tetapi juga sungai akan jadi cetek maka banjir lumpur mudah berlaku.

“Selepas itu yang akan terkesan ialah Orang Asli yang duduk berdekatan, iaitu rakyat negeri Pahang ini juga,” tegasnya.

Andan berkata, selaras dengan itu lajnahnya akan mendapatkan semua maklumat untuk dibawa ke perbahasan sidang Dewan Undangan Negeri, bersama isu-isu lain seperti pembalakan di Cameron Highlands.

Sementara penguatkuasa Perhutanan yang menemui Andan mengaku kawasan tersebut mendapat kebenaran sah bagi penebangan balak. Manakala rombongan Adun Beserah itu dilarang kerana tidak dibenarkan sesiapapun memasuki kawasan hutan simpan.

No comments:

Post a Comment